Boeken voor volwassenen
The lord of the rings (J.R.R. Tolkien)
Het wordt stilaan overbodig deze klassieker te beschrijven. Na een eerste
mislukte poging om me aan te passen aan het ritme en de stijl, las ik
het hele werk op mijn vijftiende in drie weken uit. Ik heb het sindsdien
nog meermaals herlezen. Tolkien koppelt literair genie aan een enorme
integriteit van verbeelding, en heeft een kennis van en liefde voor oude
talen die door geen enkele hedendaagse auteur geëvenaard worden.
Aangezien het oude Engeland een sterke aantrekkingskracht op mij heeft
(net als Scandinavië en IJsland) voel ik mij in het gezelschap van
Tolkien een beetje op bezoek bij een dierbare grootvader. De man hield
trouwens ook ongewoon veel van bomen.
Art&Lies (Jeanette Winterson)
Het boek dat er mij toe aangezet heeft mijn thesis aan deze schrijfster
te wijden. Gelaagd, intens poëtisch en zeer uitdagend in verhaal
en vorm. Een delicatesse voor de (gevorderde) literaire fijnproever, met
mate te verorberen, en zeker te herlezen!
The Vintner’s Luck (Elizabeth Knox)
Na mijn studies Germaanse had ik een indigestie van boeken. Alle verplichte
lectuur lag nog te zwaar op mijn maag. Dit boek kreeg mij na een vol jaar
weer aan het lezen. Het vertelt het verhaal van een jonge man die een
nacht per jaar een engel ontmoet. Subtiel, gevoelig, uitdagend. Verdriet
en gemis zo worden zo subtiel beschreven dat ze bijna zoet gaan proeven.
Dit boek zette mijn sluimerende fascinatie voor engelen pas goed in gang.
The Waves (Virginia Woolf)
Het meest hermetische boek van deze bijzondere Britse schrijfster die
te breekbaar was voor haar eigen talent. Het experiment van de modernistische
roman doorgedreven tot het uiterste, zonder ooit gevoeligheid of kracht
te verliezen. Een meesterwerk.
The Hours (Michael Cunningham)
Met deze persoonlijke herschrijving van Woolfs Mrs Dalloway zette
Cunningham een boek neer dat barst van de hints en verwijzingen, maar
dat ook als geen ander het timbre en de toon van Woolfs boeken weet te
vangen, zonder te plagiëren. Een prestatie op zich, en het verhaal
is minstens even interessant als dat van het origineel. Knap verfilmd
een paar jaar terug, met hoogwaardige acteerprestaties en muziek van Philip
Glass die beklijft.
Narciss en Goldmund (Herman Hesse)
Net als Demian maakte dit boek een grote indruk op mij. Hesse
beschrijft de psychologische processen in de zielen van mensen die proberen
vrij te worden en zichzelf te zijn. Zijn boeken lezen is een heerlijke
ervaring, alsof je mag zitten kijken naar een indrukwekkende bloem die
zich langzaam ontvouwt.
Narciss en Goldmund is het verhaal van twee monniken met een
intense vriendschap maar heel andere lotsbestemmingen. Ze speelden regelmatig
door mijn hoofd toen ik Geheugen van steen schreef. Ik heb mijn uiterste
best gedaan om de geschiedenis van Alman en Tomà niet op de hunne
te laten lijken.
Het stenen bruidsbed (Harry
Mülisch)
Hard en hermetisch, dit boek. Je moet het kraken als een noot, maar op
zijn eigen tempo. Het neemt je mee en je leert meer dan je lief was. Maar
het blijft hangen, als een beklemmende literaire prestatie. Ik ben soms
een beetje te gevoelig voor al te donkere literatuur, maar Mülisch
is zo knap in zijn vak dat het hem wel lukt om mij zo’n boek te
doen uitlezen.
Absalom Absalom (William Faulkner)
Verplichte literatuur tijdens mijn opleiding in de Germaanse, maar waarschijnlijk
een van de boeken waar ik achteraf het meest tevreden over was. Het leest
als een koortsdroom, en het is briljant geschreven. Faulkners boeken ademen
de sfeer van het warme, arme zuiden, van harde mensen en vechten om te
overleven, van diepe bossen en vrijgekochte zwarte slaven. Een heel eigen,
meesterlijk, karakter.
The god of small things (Arundhati Roy)
Dit boek staat vol met subtiele en fijnzinnige beschrijvingen. De wereld
bekeken door de ogen van twee eigenzinnige kinderen, met op de achtergrond
de volwassenen die ze werden, de volwassenen die zoveel verloren hebben
dat verdriet hen dreigt te verstikken. Een boek om langzaam te lezen,
en nu en dan even te laten liggen. Het is een aanklacht, en een schreeuw
om de vlam van het leven niet te laten uitdoven in te veel schuldgevoel,
of te veel onverschilligheid.
|