Sequoia

** Nominatie Kerntitels Jonge Jury 2012**

 

Korte inhoud

Maarian groeit op in het afgegrendelde en overbeschermende Eden, een ondergrondse maatschappij die al eeuwen geen contact meer heeft gehad met de buitenwereld. Alle Wetenschappelijke bevindingen tonen aan dat het Buitenland sinds de Grote Oorlog onbewoonbaar is. Maarians vader, een gerenommeerd Wetenschapper, dacht iets anders. Hij stierf onder verdachte omstandigheden toen zij nog een kind was. Jaren later wil de koppige, opstandige Maarian naar Boven, om uit te zoeken of haar vader gelijk had.
Haar tocht confronteert haar met een bovenwereld die niet alleen leefbaar is, maar ook bewoond. Maar de Buitenlanders zitten allesbehalve op haar komst te wachten.
Wat voor Maarian volgt, is een gevecht met haar eigen lichaam, dat totaal niet is aangepast aan de omstandigheden boven. Maar het is vooral een confrontatie met de taal, vooroordelen en gewoontes van een volk dat haar voortdurend choqueert door de manier waarop het leeft, en haar het liefst van al weer onder de grond zou zien verdwijnen.

Fragment

Wil je graag een fragment lezen? Volg de links.


Fragment 1: het Buitenland
Fragment 2: Eden

Achtergrond en invloeden

Een paar jaar geleden maakten mijn man en ik onze huwelijksreis naar het Zuidwesten van de Verenigde Staten. Het werd voor mij de reis met mijn voorlopig grootste cultuurschok. Ik schreef er indertijd een razende column over. Je kunt die nog lezen op deze website. Ga kijken bij de columns, of klik hier.
Tijdens die reis werd ook het zaadje voor Sequoia geplant. Ik pende de eerste bladzijden neer in hotelkamers en op het vliegtuig.
Ik kende de Amerikaanse cultuur van de Oostkust en de Westkust al een beetje, ik had jaren eerder Boston en Seattle bezocht. Maar ik kreeg het gevoel de Amerikaanse cultuur pas echt in het gezicht te staren door het contrast dat die cultuur vormde met de overweldigende landschappen van Utah en Arizona, en door de confrontatie met de Indianenreservaten. Hoe is het mogelijk, vroeg ik me af, dat een beschaving die zichzelf toch de grootste/beste/intelligentste/meest democratische ter wereld noemt zo onverdraagzaam kan zijn voor iets wat niet in hun denkwereld past? Voeg daar dan nog de verknipte manier aan toe waarop het Amerikaanse consumer capitalism omgaat met het lichaam, met bezit en met elektronica, en de fundamenten voor Eden waren gelegd.

Natuurlijk is het verhaal een eigen leven gaan leiden naarmate het werd neergeschreven. Ik begreep heel snel dat de ‘Onderwereld’ ook positieve eigenschappen had, en dat het Buitenland beslist geen onschuldig sprookjesland was. Maar de originele ideeën zijn er blijven in zitten: hoe culturen zich superieur kunnen voelen ten opzichte van andere culturen, hoe het denken van mensen vastgeroest kan zitten in religie, of wetenschap, of wat voor denkbeeld dan ook dat nooit in vraag wordt gesteld. Met verstrekkende gevolgen.

En ecologie, natuurlijk. Onze planeet stevent in sneltempo af op een van de grootste omwentelingen sinds de laatste ijstijd, en dit is gedeeltelijk aan de huidige menselijke activiteit te wijten. We schijnen niet te beseffen dat we de gevolgen van onze daden nog eeuwenlang zullen meeslepen. Die luxe hebben de bewoners van het Buitenland al lang niet meer.

Foto's

Een paar sfeerbeelden van onze reis naar Utah en Arizona. In mijn gedachten liepen Maarian, Ginko en Abbas door deze landschappen.

 

De pers over Sequoia

"Een zeer intens boek, dat je aan het denken zet. (...) Sfeervol en literair sterk."
(P. Vandendaele op www.boek.be
)

De Spaanse vertaling (Secuoya) kreeg alvast een positieve recensie in de krant EL MUNDO!

Terug naar Over de boeken

Terug naar Hoofdmenu